Myrornas AI ( Artificial Intelligence ), så här blev det

BrainOfAntsNu var AI till myrornas “hjärnor” klar. De kan “hämta löv”  “gå hem” “fly iväg” och “reproducera” sig. Även myrsloken har en liten “hjärna” där den kan “jaga myror” “vila sig” och “gå hem” och vakta huset.
Jag lyckades få till en “stack” till slut. På det viset kunde man gå tillbaka till en föregående “state”.

Det har varit väldigt skojjs pyssla med AI, även på den här låga nivån. Själva grundmekaniken skulle i teorin kunna funka till mycket större saker. Kanske hade det funkat allra bäst i C# eller liknande men kul att mekaniken kunde översättas till vilket sätt som helst att programmera.

 

Direct link to the game: The Brain Of Ants

The Brain Of Ants

Sätter AI (Artificial Intelligence) på myror

How big is an ANT brain?
How hard can it be, to program an ANT brain?

Försöker lära mig hur man programmerar AI. Det är lite småknixigt men lyckades få några myror bli “intelligenta” haha 🙂

Att ge dem några sinnen och förmågor och sedan förmå dem reagera på olika situationer och utföra olika uppgifter har varit lite hjärngympa… För att uppnå detta har jag använt mig av en så kallad Finite State Machine (FSM). Det är en sorts “teknik” eller tillvägagångssätt att skapa AI i spel där en karaktär (objekt) kan försättas i olika states. T.ex. ‘RunAway’ ‘FindLeaf’ ‘GoHome’ ‘FindMate’ osv.

Det har varit svårt att förstå en del saker, men tror jag hajjat den grundläggande mekaniken nu. Nästa steg är att försöka förstå och skapa en stack-baserad FSM. För att förmå myrorna kunna växla mellan de olika states på ett enklare sätt. Problemet nu är att jag överskridit gränsen för hur många events man får ha i verktyget jag använder för att skapa spelet. 🙁

Nedan kan man se hur det blivit hittills. Det finns fortfarande 1-2st buggar för att jag har inga fler events att använda. Jag kan alltså inte få dit mer funktioner och det behövs en till för att få bort buggarna.

Direkt länk till spelet: The Brain Of Ants

The Brain Of Ants

Ett otäckt Monster





“Ett otäckt Monster” is a soundstory and was one of the first projects at BTH. The assignment was to make a short soundstory with a narrator voice, ambience, soundeffects, voice-actors and music.

So if you have any children around or you still have a bit of child left in you – press the PLAY! -button…

Neptun Music – Uboat INSIDE (scary)

Soulmachine-Neptun Music-UboatInside by Soulmachine 



This is the ambience for the submarine INSIDE. Can be a bit scary for very young people and this clip is a bit more dark than the “morning” ambience…

Written for the Neptun-Project…
It was a 5 week project at BTH where we made an interactive web/dashboard/application, a concept for a map guiding you through the Marinmuseum in Karlskrona.

To present our idea we focused on Neptun, a Swedish submarine from the cold-war. We made an web-application in php and html5 where we had illustrations, a narrator voice, movieclips and soundscapes all working together to make a inspiring feeling.

The music is made by Nicklas Lindgren (Soulmachine) and the ambience sounds such as water and seagulls by Pontus Svensson.

The whole project can be found at: http://www.simonbergqvist.se

Neptun Music – Morning

Soulmachine-Neptun Music-Morning by Soulmachine

 

Written for the Neptun-Project…
It was a 5 week project at BTH where we made an interactive web/dashboard/application, a concept for a map guiding you through the Marinmuseum in Karlskrona.

To present our idea we focused on Neptun, a Swedish submarine from the cold-war. We made an web-application in php and html5 where we had illustrations, a narrator voice, movieclips and soundscapes all working together to make a inspiring feeling.

The music is made by Nicklas Lindgren (Soulmachine) and the ambience sounds such as water and seagulls by Pontus Svensson.

The whole project can be found at: http://www.simonbergqvist.se